BAANTJERS PETER RÖMER OVER ZIJN SCHRIJFPROCES

Wat gebeurt er eigenlijk voordat een boek de winkel haalt? Voordat het manuscript gedrukt is, is er al een wereld gebouwd: vol nachten doorhalen, scènes schrappen, opnieuw beginnen en plots die opeens opduiken als een verdachte op de vlucht. Vandaag duiken we in het schrijfproces van Peter Römer. Hij is de zoon van acteur Piet Römer, die De Cock vertolkte in de televisieserie, en is sinds 2012 de auteur van de Baantjer-boekenreeks. Daarmee zette hij het erfgoed van Appie Baantjer voort. Hoe start Peter een nieuw verhaal? Wat doet hij als de inspiratie zoek is? Lees snel verder voor een uniek kijkje achter de schermen.

Het begin van elk verhaal: inspiratie

Waar haal je meestal je inspiratie vandaan?

‘Het klinkt wellicht wat soft maar: uit de wereld om mij heen. Het leven is een vat vol inspiratie.’

Heb je vaste plekken waar je naartoe gaat om inspiratie op te doen?

‘Niet echt. Ik zie of lees iets of er valt mij iets in dat ik kan combineren met een eerdere gedachte. Verhalen bouwen zich op in mijn hoofd.’

Komt inspiratie vanzelf, of moet je er bewust naar op zoek?

‘Ik sta eigenlijk de hele dag “aan”. Het uitschrijven van mijn gedachten is mijn werk. Inspiratie volgt discipline. Zitten en schrijven dus.’

Heb je ooit een droom gehad die leidde tot een boekidee?

‘Zeker! Maar omdat ik alweer snel vergeten was wat ik ook alweer droomde is dat boek er nooit gekomen…’

Wat is het meest onverwachte moment of de vreemdste plek waar je inspiratie vond?

‘Oei, dat zijn er wel meer… Ik bedacht op een bepaald moment dat ik wel een moord wilde laten plegen in het Paleis op de Dam, onmogelijk natuurlijk, maar tot mijn stomme verbazing vonden ze dat daar een heel goed idee!’

Hoe weet je of een idee de moeite waard is om een boek van te maken?

‘Je moet vertrouwen op je intuïtie.’

Wat is het eerste wat je opschrijft als je aan een nieuw boek begint?

‘De beperkte synopsis.’

oVER HET SCHRIJFPROCES

Hoe kwam je op het idee voor dit boek?

‘Ik reisde met mijn vrouw met de nachttrein van Wenen naar Amsterdam. De slaapwagon heeft negen couchettes en toen dacht ik wat nou als de trein in Amsterdam arriveert en de deur van één van die couchettes blijft gesloten…?’

Begin je met een volledig uitgewerkt plot, of ontdek je het verhaal gaandeweg?

‘Ik begin met de moord. Dan heb ik het hoofdpersonage, de wereld waarin het verhaal zich zal afspelen en een globaal beeld van de gebeurtenissen (de beperkte synopsis). Het plot ontwikkelt zich dan gaandeweg.’

Hoe ga je om met onverwachte wendingen die zich tijdens het schrijven aandienen?

‘Ik aanvaard ze in dankbaarheid! Dat maakt het ook voor mij spannend.’

Waar schrijf je het liefste, heb je een eigen plekje of ga je juist de deur uit?

‘Ik schrijf het liefste in mijn eigen omgeving, maar kan indien noodzakelijk overal mijn laptop neerzetten en schrijven. Ik hou de wereld vrij makkelijk buiten de deur.’

Wat doe je als je vastloopt in je verhaal?

‘Diep nadenken. Dat doe ik tijdens wandelingen door de duinen. Mijn ervaring is dat uiteindelijk alles op te lossen is. Maar als de oplossing te “lelijk” blijkt, moet je soms een compleet andere weg inslaan.’

Hoe weet je wanneer een boek echt ‘af’ is?

‘Ach (verzuchtte hij), dat weet je nooit. Maar op een gegeven moment moet het manuscript toch echt naar de uitgever.’

Dagelijkse schrijfgewoonten

Heb je een vaste schrijftijd of -plek?

‘Normaal gesproken aan mijn bureau in mijn werkkamer. Pak hem beet tussen tien en drie. Maar ook dat hangt van andere factoren af.’

Hoeveel woorden probeer je per dag of per week te schrijven?

‘Voor een Baantjer komt dat neer op minimaal 1200 per dag. Maar soms het dubbele. Hangt af van de “flow”!’

Wat helpt jou om in de juiste schrijfflow te komen?

‘Beginnen met schrijven.’

Schrijf je liever in stilte of met muziek op de achtergrond?

‘Op de achtergrond speelt heel zacht instrumentale muziek.’

Heb je een vaste schrijfroutine of ben je juist heel flexibel?

‘Ik ben in principe redelijk flexibel, maar ik gedij wel het beste bij een zekere regelmaat.’

Over personages en verhalen

Hoe bedenk je je personages? Begin je met hun persoonlijkheid of hun achtergrond?

‘Ik zie mijn personages als characters. Hun functie in het verhaal bepaalt hun persoonlijkheid en achtergrond.’

Heb je ooit een personage gebaseerd op iemand die je kent?

‘Daar kan ik helaas geen antwoord op geven! Hahaha.’

Welke emoties of thema’s inspireren je het meest om over te schrijven?

‘Het menselijk onvermogen. Hoe kan het dat een mens ’s morgens normaal opstaat en aan het einde van de dag met een mes in zijn hand boven een lijk staat?’

Wat inspireert je bij het bedenken van de setting van je verhalen?

‘De mogelijkheid tot het vertellen van een verhaal.’

Hoe belangrijk is je eigen leven en ervaring in wat je schrijft?

‘Alles wat je doet en ervaart in je leven gonst op de achtergrond mee. Wat je meemaakt beïnvloedt je schrijven.’

Heb je ooit spijt gehad van een verhaallijn of een beslissing die je een personage liet maken?

‘Ach nee… iedereen maakt fouten op z’n tijd, ook in een boek. Maar als het een gat in het plot betreft, of een andere onwaarschijnlijkheid die ik over het hoofd heb gezien, dan ben ik daar wel goed ziek van.’

Welk personage was het lastigst om te schrijven en waarom?

‘Lastig is leuk. Het gaat ook om de uitdaging voor de schrijver zelf. In mijn Hanna Vermeer trilogie heb ik bewust gekozen voor een vrouw als hoofdpersoon, omdat ik mij dan moest inspannen om als man de wereld als vrouw te bekijken. Best lastig, maar heel leuk en bevredigend (voor mij).’

Benieuwd naar meer?

Lees nu het nieuwste deel in de Baantjer-serie De Cock en moord op het spoor. In dit 97ste deel brengt het lijk van een jonge vrouw in een internationale trein De Cock op het spoor van vrouwenhandel en illegaliteit.

En luister de podcastserie Het geheim van Baantjer om de ware verhalen achter de legende De Cock te ontdekken. In de podcastserie duiken Job en Peter Römer diep in het leven en werk van Albert (Appie) Cornelis Baantjer, de voormalige rechercheur en schrijver die met zijn creatie van De Cock (met ceeooceekaa) miljoenen lezers en kijkers wist te boeien. De serie is niet alleen een nostalgische reis voor trouwe fans, maar ook een boeiende kennismaking voor nieuwe luisteraars. Met authentieke geluidsfragmenten en meeslepende vertellingen wordt een compleet beeld geschetst van Baantjers invloed op de Nederlandse misdaadliteratuur en televisie. Voor meer informatie en om de podcast te beluisteren, bezoek: Het geheim van Baantjer op Spotify.

Meer lezen